Julegaver på nettet – kend dine rettigheder

Danskerne køber julegaver på nettet som aldrig før, men alligevel er der mange, der har et yderst mangelfuldt overblik over reglerne for online shopping. En ny rundspørge afslører, at 37 procent synes, at reglerne for nethandel er “uoverskuelige” eller endda “meget uoverskuelige.”

– Vi regner med, at hver femte julegave i år vil blive købt på nettet, lyder det fra Dansk Erhverv.

– Worst case er jo eksempelvis, at kunden misser sin 14-dages fortrydelsesret på produktet, fordi vedkommende ikke kender til reglerne. Samtidig synes vi også, det er ærgerligt, at de erhvervsdrivende får et problem, hvis folk ikke kender reglerne. Så kan der hurtigt opstå misforståelser og utilfredshed, siger Bo Dalsgaard, chefkonsulent hos Dansk Erhverv.

Mange kender ikke rettigheder
30 procent af de adspurgte i undersøgelsen indrømmede blankt, at de havde “intet eller begrænset kendskab” til deres rettigheder som forbrugere på internettet. Det kan resultere i, at mange handlende glemmer at holde på deres ret og forlange den retmæssige service, reklamations- og returret, som de ellers har krav på. Det kan samtidig ende i en ubehagelig overraskelse, når kunder pludselig skal betale moms for varer, der er købt via udenlandske hjemmesider.

– Hvis man ikke kender sine rettigheder, så kan det jo desværre ende med, at forbrugeren får en dårlig oplevelse med at handle på nettet, fortæller Mathilde Lykke Bülow, kommunikationschef hos Trustpilot.

1.288 danskere har deltaget i meningsmålingen, som YouGov har udført for Trustpilot.

– For manges vedkommende er nethandel jo netop forbundet med, at det skal være nemt og bekvemt. Det skal også være hurtigere, end hvis du skal ind i en fysisk butik. Så der er mange, der har en travl hverdag, der ikke føler, at de har tid til at sætte sig ind i reglerne, lyder vurderingen fra Mathilde Lykke Bülow.

Blot 44 procent af de adspurgte i undersøgelsen var klar over, at kunder som udgangspunkt har 14 dages fortrydelsesret ved nethandel i alle EU-lande. Dog er det væsentligt at kende til undtagelserne, som blandt andet gælder køb af varer specialfremstillet til kunden, fødevarer samt fly- og koncertbilletter.

Kilde: Trustpilot via Ritzau

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *